Tuesday, July 12, 2011

DASAR PENYIBUK

entri kali ni aku nak luahkan siket rasa kesal untuk satu perkara. sakit hati pun ada juga nie. sebelum start cerita, semalam mak aku dari johor call. saje tanya khabar sekali tnya aku boleh ke join konvo adik perempuan di UPSI pada 28 julai nanti. aku cakap kat mak aku cuba datang sana. memang nak ikutkan aku nak pergi sama tapi tengok lah dulu keadaan macamana nanti. kalau boleh aku nak bersama2 meraikan kejayaan Ani. ape2 pun tak boleh bagi keputusan sekarang.


lepas mak tanya itu ini mak ada bagitahu, adalah beberapa makhluk nie kat johor tanya family aku apa yang aku buat kat KL ni. maksudnya nak tahu apa kerja aku sekarang. aku tak kesahlah kalau diorang tanya macam tu. jadi mak aku bagitahu lah kat diorang sekarang aku keje apa. then diorang tanya mak balik waktu di universiti aku amek jurusan apa. mak cakap dulu aku belajar pengurusan hotel tapi sekarang bukan kerja dihotel. kerja lain untuk tambah pengalaman dan cari persekitaran baru.


tapi jawapan balas dari makhluk2 tu diorang cakap aku tersangat2 lah rugi. itu yang diorang bagitahu kat keluarga aku di johor. diorang maksudkan aku rugi sebab dulu study hotel management tapi bukan kerja dihotel. aku naik darah sekejap time mak inform kat aku semalam. kalau lah makhluk2 tu ada depan mata saat tu mesti aku balas jawapan sehingga diorang tak mampu lawan aku balik. nak lempang mulut masing2 tak boleh sebab diantara diorang ialah saudara mara aku sendiri.


aku tak kesahlah kalau diorang nak tahu hal aku. tapi jangan lah sewenang2nya menghukum apa yang aku buat sekarang rugi mahupun sebaliknya. apa kapasiti diorang nak menilai kerjaya aku. aku hidup sekarang tak menyusahkan diorang jauh sekali meminta2 wang. aku ada kerja dan aku boleh hidup kat KL nie dengan aman.


tak kesahlah dulu belajar apa sekarang kerja apa. diorang tak boleh suka2 cakap aku rugi ke apa. tak kan amek pengurusan hotel so aku mesti wajib kerja dalam hotel. dasar penyibuk berfikiran sempit. hari ni berapa ramai orang yang kerjanya lari dari bidang apa yang diorang belajar waktu di universiti ataupun kolej. takkan kalau aku kerja di sektor kerajaan yang tak ada kaitan dengan hotel pun dikira rugi? takkan kalau hari ini aku kerja jadi cabin crew airlines juga dikatakan aku rugi?  takkan lah juga aku kerja sebagai outlet head di outlet2 restoren juga dilabelkan aku rugi? takkan kalau aku kerja dibahagian pendidikan akan dihukum sebagai orang yang rugi? kononnya rugi yang dimaksudkan diorang ialah aku kerja tak ada kaitan dengan aku belajar dulu.


ya ampun, kenapalah diorang ni boleh berfikiran macam tu sekali. kerjaya tu hak aku. aku tak nafikan hak diorang nak bersuara tapi ingat2lah hati dan perasaan orang lain. buatnya situasi sama ni berlaku kat diorang mestilah diorang pun tak suka. dasar makhluk penyibuk yang bodoh. aku sangat sakit hati bila mak bagitahu aku hal semalam. nasib baik aku ada keluarga yang memahami pilihan anak2. 


seperkara lagi ada pula mulut2 diorang ni cakap yang aku dah patut belikan kereta untuk keluarga dijohor. sebabnya aku dah kerja di KL ni. lagi dahsyat mak bagitahu diorang cakap aku dah boleh besarkan rumah kat sana. amboi...diorang ingat aku dah kerja 5 tahun kat KL ni. suka2 je buka cerita yang tak guna akal. aku tahulah apa peranan aku dalam keluarga sebagai seorang anak. diorang yang sibuk2 mengatur hidup aku apesal. aku masih boleh bersabar. sekali lagi aku ada sumber2 kepoh dan penyibuk dalam hal aku, then aku tak teragak2 call diorang tak pun jumpa depan mata berdebat pasal isu nie..

1 comment:

  1. salam. pedulilah apa orang nak kata. kalau dipikir sangat wat sakit hati je. mesti ada dibandingkan2 dengan yang lain. sy pon kes macam ne jgk. sy paham cgt. anyway,awk amek hotel management ya??... boleh x sy tahu ape je subjek yg dibelajar nanti??.. september ne sy bljr course ne. :)

    salam.
    p/s: biarkan luncai dgn labu2nya. :)

    ReplyDelete