Tuesday, July 19, 2011

TIDAK SEMUA YANG DIRANCANG AKAN TERLAKSANA

kehidupan normal setiap manusia akan merancang apa jua perkara yang ingin dilakukan tak kira lah dalam waktu yang terdekat ataupun lama. termasuk juga aku. cewahh..perancangan awal sangat penting untuk memudahkan perkara yang akan dibuat agar tidak terkial2 di minit2 terakhir.


dalam bulan ni aku ada buat persediaan untuk beberapa perkara. antaranya ialah plan jalan2 pergi melaka dengan noyihin seorang sahabat universiti, berjumpa seseorang untuk berbincang mengenai satu bisnes dan satu lagi ialah interview di malaysia airlines pada hari sabtu ni. aku dah buat persediaan yang cukup rapi untuk itu. tapi semalam jushua bagitahu aku akan terlibat dengan pertandingan debat di universiti teknologi petronas. kami akan bertolak hari jumaat dan akan berada disana sehingga hari selasa depan. sungguhpun sekarang aku sudah bekerja namun disebabkan belum lagi konvo jadi aku boleh melibatkan dan menyertai apa juga aktiviti yang ada diuniversiti. cuti kerja bisa diatur.


bulan 6 lepas memang aku ada bagitahu ahli debat universiti yang aku nak libatkan diri dan pergi UTP. tapi keadaan senyap untuk seketika jadi aku rasakan aku tak terpilih ke sana disebabkan beberapa hal. so aku abaikan. then aku mula fokus kepada perkara yang nak dibuat bulan julai ni. tidak mahu tidak aku kene pergi juga ke pertandingan debat demi membantu sahabat2 yang lain.


kadang2 aku juga terfikir pasal kepentingan diri wajar diutamakan berbanding hal2 lain. maksudnya aku mesti buat perkara2 yang aku dah rancang sedia awal. tapi bila difikir balik adakalanya statement ' bukan setiap perkara yang kita rancang akan terlaksana ' tu terpaksa aku terima. umpama juga impian, tidak semua impian yang tersemat dalam diri kita akan tercapai. tapi tidak bermakna perkara2 yang aku terpaksa korbankan sekarang akan menjadi penghalang untuk aku lakukan lagi dimasa akan datang. barangkali sekarang bukan masa yang tepat dan aku punya masa dan peluang lagi dimasa akan datang untuk aku rancang dan laksanakan perkara tersebut. insyaAllah.

No comments:

Post a Comment