Tuesday, February 22, 2011

AKU TAK HAPPY KERJA

inilah hakikat dan realiti sebenar yang aku depani dalam dunia kerjaya apabila kerja yang disangka2 akan buatkan aku happy akhirnya lain pula jadinya. dulu sebelum aku mohon kerja nie aku ingat nie lah antara kerja yang terbaik untuk aku untuk membina kerjaya dalam dunia hotel. sanggup aku tolak dan tak terima jawatan2 yang pernah aku dapat sebelum nie. semata2 kononnya nak lebih fokus ke arah bidang yang aku belajar masa di U dulu.
benar kata orang dalam hidup nie ' yang minat boleh jadi tak minat, yang tak minat boleh jadi minat '. sebenarnya ada beberapa alasan sebab aku katakan kenapa aku tak happy kerja di department baru sekarang nie. rasanya tak perlulah aku cerita apa masalah2nya. harap aku masih dapat bertahan demi menambah pengalaman. bila pk2 semula rasa macam rugi pula tak terima kerjaya yang aku dah dapat dulu. tapi dah ter'lajak' so tak apalah. mungkin ada hikmah disebalik masalah.
bila aku share cerita aku pasal kerjaya dalam entri nie bukan bermaksud aku nie jenis yang memilih kerja. pada aku kita berhak mencari kerja yang membuatkan kita selesa dan happy ketika berada dalam kerja tue. biasanya gaji aku letak no 2. nak ikotkan kerja aku dulu gajinya tak lah besar sangat. kerja pun agak berat tapi keadaannya best sebab tue masa jadi graduan U pun aku masih datang kerja tempat lama buat partime walaupun sanggup balik 4 , 5 pagi. 
kalau kerja dapat gaji best tapi kita tak happy dalam situasi tue pun tak guna juga. mungkin baru2 bolehlah tahan tapi kalau makan masa lama keadaan masih tak berubah malah lagi teruk siapa yang boleh terus 'menetap' dan sanggup kerja. nak dibandingkan kerja dulu dengan sekarang jauh beza. kerja dulu lagi teruk kalau nak diikotkan. tapi kalau ada yang tertanya2 kalau kerja aku sekarang lagi senang dari kerja dulu dan apa sebab aku tak happy tue biarlah aku simpan dulu apa alasannya.
cabaran dunia kerja nie memang hebat. apa2 juga kerja pun banyak suka dukanya. jadi pandai2lah bawa diri. akhir kata, tak ada siapa yang berhak menentukan hala tuju dan arah hidup kita melainkan diri kita sendiri. hanya diri sendiri yang boleh meletakkan siapa kita nak jadi dalam hidup nie...

2 comments:

  1. enjoy ur life shid....
    cbalah yg terbaik tuk mneruskan idup....!
    all the best 4 u...

    ReplyDelete
  2. apa bde kite wat mesti kne happy wan..klu x sume jd x kene..

    ReplyDelete