Sunday, March 6, 2011

BERBAHASA PERANCIS DAN JEPUN

Alangkah bangganya aku bila dapat berkomunikasi bahasa asing dengan guest yang berbangsa perancis dan jepun di hotel. tak sia2 aku belajar bahasa perancis masa di Universiti dulu. walaupun bukan tersangat fasih tapi masih berkemahiran bertutur bahasa asing. aku sangat2 teruja menggunakan dan mempraktikan bahasa itu ketika bertemu guest dari negara luar yang menginap di hotel tempat aku bekerja. 
aku tahu siket2 bahasa jepun masa aku belajar suka2 beberapa tahu dulu sebelum aku datang bekerja di KL. waktu tue seorang sepupu aku masih menuntut di USM dan dia amek matapelajaran jepun. secara tak langsung aku sempat pinjam beberapa cd bahasa jepun dan belajar sorang2. belajar cakap je tapi bukan tulisan jepun. 
sekarang kalau aku nak belajar dengan lebih mudah biasanya aku akan belajar melalui google translet. boleh faham siket2. dan bila jumpa guest kat hotel atau kat mana2 pun boleh lah guna. orang jepun dan orang perancis nie sangat2 lah suka kalau kita berkomunikasi dalam bahasa ibunda mereka. kalau bahasa inggeris tue dah biasa guna. 
bila aku nak hantar order ke bilik2 aku akan tengok nama guest dulu kat dalam bill. kalau nama orang jepun memang senang aku nak tahu tapi kalau nama orang perancis memang susah siket nak cam sebab agak2 sama dengan nama orang2 putih yang asal dari negara lain. bila dah sampai bilik tu mulalah tunjuk kebolehan diri kat mereka. sah2 mereka mesti terperanjat punya sebab aku boleh bercakap bahasa asing. dan paling bestnya tak mustahil aku akan dapat tips 'kencang' lagi 'deras'. rezeki sangat2. 

1 comment:

  1. tips tu yg penting.....HAHAHA
    bgus shid....guest akn lbih suke klu dorang dgr kite bckp dlm bhasa ibunda dorang.

    ReplyDelete