Thursday, July 7, 2011

KERJAYA ITU HAK INDIVIDU

Suka untuk aku bercerita dan kongsi bersama akan topik kalau pasal kerjaya nie. semua orang punya kerjaya idaman yang diinginkan dalam hidup. sejak kecil lagi kita dibenihkan dengan meletakkan satu kerjaya impian dalam hidup ni. biasa kalau zaman sekolah rendah dulu selalu cikgu2 mahupun sesiapa yang bertanya kita apakah cita2 yang kita nak jadi apabila kita dewasa kelak. jadi setiap orang pasti punya jawapan sendiri. kalau aku masih ingat lagi kerjaya sebagai guru, polis, pembaca berita dan macam2 lagi impian aku.


bila masuk sekolah menengah pun kita masih meletakkan kerjaya impian dalam diri. penting untuk setting sesuatu kerjaya seawal bermula dari zaman sekolah. ia akan membantu kita melakukan sesuatu itu dengan lebih bersungguh untuk mencapai profesion tu. aku masih ingat masa di tingkatan menengah antara cita2 aku ialah pereka fesyen, ahli perniagaan, pramugara, dan pengacara. 


kerjaya tu hak indidvidu. bukan sesiapa yang boleh tentukan apa yang kita nak jadi. sekali lagi aku nyatakan, bukan sesiapa boleh tentukan apa yang kita nak jadi. sebut pasal kerjaya tak lain tak bukan diri kita sendiri yang berhak mencorak impian sekaligus mengatur hidup kita. 


apabila tamat sekolah menengah kita masuk pula alam universiti. kerjaya asal masih sama. jelas sekali usaha keras dituntut dalam diri agar impian kerjaya tercapai. tapi pasal kerjaya juga sangat subjektif untuk dijangka. sebabnya belum tentu cita2 yang kita pasang dalam diri akan benar2 tercapai. aku katakan belum tentu.


lagi satu tidak semestinya kerjaya yang kita mahukan itu disebabkan perasaan minat akan kekal selamanya. perasaan minat kita akan bertukar2. dan juga boleh jadi minat itu akan terus hilang apabila kita dah dapat kerjaya idaman. percayalah, ini perdapat aku. tapi tak tahu lah pandangan dari sudut pemikiran korang.


nak berkongsi cerita sahabat2 yang belum mendaoat kerja idaman mereka selepas tamat pengajian. ini cerita benar. bukan ingin mengata jauh sekali memburuk2 sahabat2 sendiri. akan tetapi ni pengajaran dari sudut positif dan negatif buat semua termasuk diri aku juga. ada sahabat2 yang betul2 berusaha dalam mencari kerja, ada sahabat2 yang hanya menunggu peluang hadir tanpa melakukan apa2 usaha, ada juga sahabat2 yang betul2 memilih kerjaya untuk diri mereka. 


syabas buat sahabat2 yang teruskan usaha mencari kerja. aku berdoa agar mereka dapat kerjaya impian yang diidamkan. jangan berputus asa. bagi sahabat2 yang lain aku harap mereka akan terus memilih jalan yang terbaik dan mungkin mereka ada maksud tertentu untuk mencorak kerjaya untuk diri masing2. 


setiap kerja yang kita nak buat mesti kene ada minat yang mendalam. buat keje yang betul2 kita suka. baru semua kerja tu akan mendatangkan hasil yang bagus. kalau kerja yang buat adalah bukan sebab minat. susah lah nak cakap. sendiri2 pun faham apa kesannya kat diri kita mahupun syarikat yang dinaungi.


akhir sekali, aku pantang kalau ada sesiapa sibuk nak tentukan apa yang kita nak jadi. sibuk pasal kerjaya kita. bukan kah kerjaya tu hak diri sendiri. sebabnya kita yang akan buat kerja tu bukan individu tu. memang tak salah kalau dengar pandangan orang lain. tapi jangan lah hak kerjaya pilihan kita pun perlu ditentukan oleh orang lain yang bukan siapa2. 


setiap orang berhak pilih apa yang terbaik untuk diri masing2.. fikir2kan lah...

No comments:

Post a Comment